Odpowienie żywienie kobiet w ciąży wpływa na prawidłowy rozwój dziecka i przebieg ciąży. Zobacz, jakie są główne zasady zdrowego żywienia przyszłej mamy.


Dla wielu kobiet informacja o poczęciu dziecka jest impulsem do zmiany nawyków odżywiania. To bardzo istotne, aby zwracać uwagę na to co jemy, bowiem żywienie w ciąży ma ogromne znaczenie zarówno naszego zdrowia kobiety, jak i zdrowia dziecka.

Jakość produktów

Podstawą diety przyszłej mamy są produkty pełnowartościowe, czyli takie, które dostarczą nie tylko kalorii, ale przede wszystkim cennych witamin i składników mineralnych, odpowiednich węglowodanów, białka oraz tłuszczów. Należy unikać pokarmów nieświeżych, surowych jaj, surowego mięsa, ryb. Należy pamiętać o dokładnym myciu warzyw i owoców. Wybierać należy produkty najwyższej jakości i ze sprawdzonego źródła.

Urozmaicenie

Dieta kobiety ciężarnej powinna być urozmaicona, dzięki czemu dostarczymy wszystkich witamin i składników mineralnych, których zapotrzebowanie w okresie w ciąży wzrasta nawet dwukrotnie. Dzięki przestrzeganiu różnorodnej diety łatwiej jest uniknąć niedoborów pokarmowych, które podczas ciąży zdarzają się dość często.

Regularne posiłki

Regularne spożywanie 4-5 posiłków w ciągu dnia pozwoli uniknąć napadów głodu. Ponadto częstsze, ale mniejsze posiłki mogą pomóc złagodzić występujące w ciąży dolegliwości trawienne, takie jak nudności, zgaga, czy zaparcia.

Jedz dla dwoja, nie za dwoje

Wiadomym jest, że w okresie ciąży kobieta przybiera na wadze, jednak należy pamiętać, aby nie dostarczać zbyt dużej ilości kalorii, niż jest to potrzebne. Wartość energetyczna diety nie powinna ulec zmianie w I trymestrze, natomiast w II i III trymestrze zwiększyć się powinna jedynie o 360–475 kcal. Spożywanie zbyt dużej ilości kalorii jest powodem nadwagi, która może przyczynić się do powstania cukrzycy, czy nadciśnienia.

Odpowiednie nawodnienie

W czasie ciąży zapotrzebowanie na płyny wyraźnie wzrasta. Płód rozwija się w środowisku wodnym i potrzebuje wody do budowy tkanek i wszystkich narządów. Ważne jest zatem dostarczenie odpowiedniej ilości płynu, w każdym okresie ciąży (ok. 3 litrów dziennie). Odwodnienie lub niedobór płynów są czynnikami zwiększającymi ryzyko wcześniejszego porodu. Najlepsza dla mamy i dziecka jest woda mineralna niegazowana. Zawarte w niej mikroelementy korzystnie wpływają na rozwój płodu.

Pamiętaj! Bezwzględny zakaz spożywania alkoholu obowiązuje przez cały okres ciąży. W czasie ciąży picie alkoholu nawet w małych ilościach może spowodować wady rozwojowe u płodu.

Żywienie kobiet w ciąży - 5 istotnych zasad


Feminovit +DHA
Feminovit +DHA
Feminovit +DHA
1.

Kwas foliowy

Kwas foliowy pełni wiele istotnych funkcji w organizmie. Reguluje wzrost komórek, wpływa pozytywnie na układ nerwowy, układ pokarmowy, ma działanie antynowotworowe, wpływa na dobre samopoczucie. Feminovit+DHA zawiera 400 µg kwasu foliowego.

2.

Kwasy Omega-3

Kwas DHA wpływa na rozwój ośrodkowego układu nerwowego płodu, narządu wzroku (a dokładnie percepcję wrażeń wzrokowych) oraz mowy, czyli późniejszych funkcji poznawczych dziecka. Feminovit+DHA zawiera aż 200 mg DHA.

3.

Żelazo elementarne

Zapotrzebowanie na żelazo u kobiet ciężarnych jest znacznie większe niż u kobiet niebędących w ciąży. U przyszłych mam, nawet o 50%, wzrasta objętość krwi, dlatego by wytwarzać większe ilości hemoglobiny, potrzebują więcej tego pierwiastka. Feminovit+DHA zawiera 27 mg żelaza elementarnego Ferronyl.